Grywalizacja liderów gastronomii – relacja

W pochmurny, ale mocno pachnący morzem poniedziałek, 21 października br., Gdynia zmieniła się w tętniącą życiem stolicę gastronomicznych innowacji. Restauratorzy, szefowie kuchni, managerowie lokali gastronomicznych zgromadzeni podczas konferencji MADE FOR Restaurant pracowali nad swoim rozwojem biznesowym i personalnym. Gościem specjalnym wydarzenia była Esther Massats odpowiedzialna za PR i marketing jednej z najlepszych restauracji świata El Celler de Can Roca. Konferencja zorganizowana została we współpracy z Miastem Gdynia i hotelem Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront. 

Zgromadzonych gości przywitały Katarzyna Gruszecka-Spychała, Wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki i Agnieszka Małkiewicz, Prezes Zarządu FOR Solutions, organizatorka konferencji, która od samego początku angażując uczestników konferencji do networking za pomocą zaplanowanych w tym celu gier i aktywności.  Katarzyna Gruszecka-Spychała z Miasta Gdynia, Partnera Strategicznego wydarzenia podkreśliła natomiast walory Gdyni jako miasta przyjaznego restauratorom i przyznała, że jest dumna że to spotkanie odbywa się w Gdyni. 

Część merytoryczną konferencji otworzył Krzysztof Kaliciński z Akademii im. Leona Koźmińskiego. Skupił się na innowacjach na światowym rynku gastronomicznym. Drony dostarczające produkty pod drzwi domów jednorodzinnych, bezosobowe stoiska do zamawiania jedzenia typu ekrany digital signage w restauracjach McDonald’s, wydzielone pasy delivery przeznaczone wyłącznie dla samochodów dostawczych to innowacje, które wpisują się w trendy XXI wieku – mnogość wyboru, wygodę, oszczędność czasu, maksymalizację zysków przy minimalizacji bezpośredniej komunikacji. Jak podkreślał, tempo zmian spowoduje, że już niebawem dostawcy będą dostarczać jedzenie wprost do lodówek konsumentów. 

Marcin Wajda z firmy Winterhalter poprowadził wykład ,,Ciekawostki ze świata High-tech”. Łatwo dostępne i darmowe aplikacje mobilne wspomagające prowadzenie restauracji, zarządzanie rezerwacjami i poszukiwanie pracowników sezonowych oraz robotyczne ramiona to innowacje, które już nikogo nie dziwią. Nowe technologie kojarzą się z koncepcyjnością, są instynktowne. Kuchnia przyszłości coraz rzadziej stanowi prowokację. Nawet szefowie kuchni są zastępowani robotami, które nie mają uczuć, nie narzekają, nie spóźniają się do pracy i nie potrzebują przerw. Pierwiastek ludzki wypiera  sztuczna inteligencja wbudowana w roboty, drony, aplikacje, o których niezawodność nie musimy się martwić. Jak podkreślił, automatyzacja i robotyzacja w kuchni są potrzebne, trzeba jednak wiedzieć jakich technologii poszukiwać.
W tym bloku tematycznym uczestnicy dowiedzieli się też o nowych przepisach dla przedsiębiorców, o których opowiadał 
Rafał Marek z firmy NetPOS.

Następnie goście konferencji zostali wprowadzeni w tematykę efektywności neuromarketingu w restauracjach.  Film Jacka Pogorzelskiego z Blue Fox pokazał, iż neuromarketing może pełnić bardzo ważną rolę w budowaniu menu restauracyjnego. Nowoczesne metody badań reakcji konsumentów takie jak badanie intensywności fal mózgowych i eye-tracking pozwalają na stworzenie produktu trafiającego idealnie w gusta klientów. O wykorzystaniu neuromarketingu opowiedziała pomysłodawczyni wykładu i badania Emilia Pożarowszczyk ze Spółdzielni Mleczarskiej Spomlek, Skarby Serowara. 

Media społecznościowe nie istnieją bez ludzi – podsumował  Gaweł Czajka, który podpowiadał ,,Jak przejąć kontrolę nad mediami społecznościowymi prowadząc restaurację?”. Influencer i restaurator Gaweł Czajka, właściciel konceptu Cały Gaweł w Sopocie zwracał uwagę na kilka istotnych kwestii: W media społecznościowych nie możemy oszukiwać. Odpowiednio dobrany klimat zdjęć i kolorystyka są oknem na świat w mediach społecznościowych. Okno oznacza zaproszenie na posiłek. Sentymenty są ważne – nie tylko dla nas, twórców restauracji, ale i dla obserwatorów – pokazują naszą emocjonalną stronę i nasz wkład, serce włożone w projekt naszego życia. 

Wykład Gościa Specjalnego – Esther Massats z restauracji El Celler de Can Roca w hiszpańskiej Gironie pokazał, że autentyczność  opowiadanej światu historii oraz całkowite zaangażowanie w pracę pokonują wszelkie trudności i przynoszą ogromne sukcesy, zarówno zawodowe, jak i osobiste. PR Manager trzykrotnie uznanej za najlepszą restauracji na świecie według rankingu The World’s 50 Best Restaurants zaznaczała, iż nie ważne jest to, co mówi konkurencja, istotne jest to kim jest restaurator i co naprawdę potrafi. Kiedy jest w tym szczery, obroni się. Ekspertka z Hiszpanii podkreślała też, iż dla braci Roca bardzo ważna jest wolność, która ich nie ogranicza, pozwala wychodzić poza schematy, zmieniać dania i łączyć nieoczywiste smaki. Zwróciła też uwagę na charakter personalny komunikacji – podkreśliła, że w dobie nowych mediów, wciąż aktualizowanych o nowsze lepsze technologie, komunikacja musi być dotykalna, muszą za nią stać ludzie, nie roboty, bo inaczej jest pozbawiona emocji. 

Twórcy The Best Chef, Joanna Ślusarczyk i Cristian Gadau, oprócz relacji z gali The Best Chef Awards 2019, która odbyła się we wrześniu w Barcelonie podpowiedzieli jak przez social media ściągać uwagę zagranicznych gości z Hiszpanii, Włoch, Skandynawii i Niemiec do polskich restauracji. Konsekwentne publikacje, posty w języku angielskim, znalezienie luki w branży (tak było w ich przypadku) i wielka pasja są w stanie przerodzić marzenia w rzeczywistość i pomóc wyjrzeć poza granice kraju.

Uczestnicy MADE FOR Restaurant  mieli również okazję wziąć udział w eksperymencie sensorycznym, który poprowadził Paweł Kałużny z Guest Experience Think Thank Academy. W trakcie eksperymentu goście jedli czekoladę Valrhona przy dwóch typach muzyki. Dźwięk w trakcie jedzenia i barwy dań stanowią swego rodzaju wskazówki dla ludzkiego mózgu. Kształt naczyń, w których podawane są dania i napoje również mają znaczenie – ostro zakończone kształty powodują, że danie od razu wydaje się nam o wiele bardziej pikantne niż, np. podane na talerzu z zaokrąglonymi brzegami – zauważył ekspert od gastrofizyki. 

Tomasz Kolecki, mistrz Polski hydrosommelierów i przedstawiciel marki Żywiec Zdrój radził jak  dobierać wodę do posiłków. Czy woda ma smak, kolor i zapach? O tym można było się przekonać podczas  degustacji wody w połączeniu z winami, daniem mięsnym i rybnym. Okazało się, że wodę gazowaną warto dobierać do dań mięsnych i wina czerwonego, zaś wodę niegazowaną pić schłodzoną z białym winem.

Antoni Zaremba z Dajar HORECA przedstawiając interdyscyplinarny projekt DineArt Sztuka wokół stołu akcentował, iż nie tylko to, co znajduje się na talerzu jest ważne, ale także  sposób prezentowania oraz serwowania dania, które mogą być sztuką i wpływać na odbiór jedzenia. Natomiast Aleksandra Batko z Fore, przedstawicielka mecenasa projektu – firmy Liebherr opowiadała o integracji branży przy wspólnym stole oraz ostatniej edycji, która poruszyła ważny społecznie temat – zaburzeń odżywiania i odpowiedzialności branży gastronomicznej w tej kwestii. Goście zostali zaproszeni do kolejnych spotkań MADE Travel FOR Liebherr. 

O kierunkach rozwoju rynku gastronomicznego opowiadał Marcin Dera z Transgourmet, Selgros Cash & Carry. Przedstawił w liczbach panujące obecnie trendy żywieniowe, takie jak wege/ vegan, dania tajskie i podkreślił coraz większe zapotrzebowanie na produkty typu convenient i jedzenie na dowóz. 

Dyskusję ekspertów dotyczącą  innowacji w świecie win poprzedziła prelekcja Adama Drozdowskiego z Wine Direct, który zaprezentował wina naturalne, biodynamiczne, eko i wege. W rozmowie udział wzięła t Mariola Nowakowska z Zakorkowani Wine Bistro, która stwierdziła, że wina to nie matematyka i nie można przy tak wymagających winach patrzeć wyłącznie na zyski i straty finansowe, są inne korzyści. Głos zabrał także Adam Uradziński z Mercure Gdańsk Stare Miasto – według niego coraz więcej konsumentów jest świadomych faktu, że wyższa jakość produktów, także win wiąże się z wyższą ceną i ludzie są w stanie ponieść ten koszt w zamian za gwarancję smaku i autentyczności.  Wojciech Boguniecki z Kania Lodge, który zauważył, że zanim wprowadzimy wina organiczne do karty, musimy najpierw przeszkolić obsługę, ponieważ one są wyjątkowo wymagające i łatwo przy nich o błędy

Kolejny panel dyskusyjny dotyczył hal restauracyjnych na przykładzie otwartej w lipcu 2019 r. Stacji Food Hall w gdańskim Wrzeszczu. Twórca konceptu John Gabrovic podkreślił: Stację Food Hall tworzą ludzie. Ne daję moim partnerom wyłączności, nie obiecuję im, że będą najlepsi, ale zapewniam wsparcie i niesamowitą atmosferę, którą budują ludzie pełni pasji do jedzenia. To m.in. różni nas od klasycznych Food Courtów. O tym, dlaczego warto zakładać restauracyjny start up w halach restauracyjnych, o wątpliwościach i pierwszych spostrzeżeniach rozmawiali młodzi restauratorzy, którzy zdecydowali się otworzyć swoje lokale w koncepcie Gabrovica: Jan Kilański (NEON), Wojciech Górkowski (Kluska), Piotr Ślusarz (Bôłt), Marcin Jackowski (Spanish Ticket) i Joannna i Irakli Gibradze (Moja Gruzja). Restauratorzy wspólnie stwierdzili, że mimo niepewności i obaw, nie żałują decyzji o dołączeniu do Stacji Food Hall. Mogliśmy pracować normalnie po 8 godzin dziennie, ale jesteśmy wariatami, którzy wiedzą, że w gastronomii nie można się nudzić i trzeba tak jak branża rozwijać się. Satysfakcja zaś jest najlepszym motorem napędzającym.

SOLUTIONS FOR RESTAURANT: SKALOWANIE SIECI. Case studies: sieci duże i małe to przykłady praktyk i historii specjalistów z branży, którzy na podstawie własnych doświadczeń opowiadali o kwestiach, które należy wziąć pod uwagę planując otwarcie kolejnego punktu gastronomicznego. Konkurencja, obecność  punktów nie tylko gastronomicznych, ale i rozrywkowych w pobliżu, parking, dogodny dojazd – upewnijmy się, czy nasza wymarzona lokalizacja realnie nadaje się na kolejną restaurację – przestrzegał Stanisław Magdij z Bierhalle. Krzysztof Kaliciński w tej części konferencji podkreślił, że to od ludzi powinno zacząć się planowanie każdego punktu gastronomicznego. Według niego restauratorzy powinni kierować się zasadą: Nie rozwijam biznesu, tylko ludzi, którzy rozwijają ten biznes. Karolina Saks z AleBrowar przytaczając historię browaru, który stał się kultowym miejscem, zaznaczała, że w różnych lokalizacjach należy zastosować różne narzędzia. W Gdyni liczą się ludzie, zaufanie i bliska odbiorcy komunikacja. Stali klienci zapewniają nam dochód i dobrą opinię. We Wrocławiu już tak nie jest, tam musimy trafiać do ludzi nie poprzez obsługę, ale produkt i oferty. Pomimo, iż powielamy schemat konceptu, musimy dopasowywać sposób promocji miejsca. Czy skalowanie się opłaca? Jaka jest złota recepta na rozwijanie biznesu? Panel podsumował Adrian Łukaszewicz z Akademii im. Leona Koźmińskiego, zaznaczając, że trzeba pamiętać o partnerach biznesowych, zapleczu finansowym i  konkurencji, która depcze po piętach.

Podczas konferencji odbyły się 3 kameralne warsztaty. Pierwszy z nich poprowadziły Katarzyna Derdzińska i Agnieszka Szwejkowska z MADE PROGRESS na temat Transformującej komunikacji. Błędy w komunikacji mogą wynikać z wielu kwestii – szum informacyjny, niedomówienia, narzucone tempo komunikacji, słaby przekaźnik – to tylko część powodów, przez które restauratorzy mogą źle zrozumieć swoich pracowników – podkreślały ekspertki. Dagmara Szynkiewicz i Mikołaj Jędrzejak z Finebite opowiadali o aplikacjach mobilnych, które można z powodzeniem wykorzystać w restauracji. Powołując się na aplikację Finebite, podkreślali jak umiejętnie wykorzystać niepopularne godziny odwiedzin restauracji z korzyścią dla właścicieli i gości. Ewa Salamon z FOR Solutions skupiła się natomiast na prowadzeniu profili restauracji w mediach społecznościowych. Udzielała praktycznych porad, jak publikować angażujące treści w postach, dlaczego warto trzymać się strategii i ustalonego schematu oraz zasad dotyczących projektowania  grafik reklamowych.

Integracji uczestników sprzyjał też lunch przygotowany przez Przemka Woźnego, szefa kuchni hotelu Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront i restauracji GÅRD Taste Scandinavian Gdynia. Uzdolniony szef kuchni był też gospodarzem wieczornego Business Party ,,Innowacje – Prowokacje”, które stanowiło idealną strefę przemyśleń i podsumowań. Prawdziwe inspiracje na talerzach serwowali Jacek Koprowski z Restauracji FINO, Jan Kilański z NEON, Philippe Abraham z Petit Paris Philippe Abraham Restaurant, Rafał Koziorzemski z Białego Królika, Paweł Stawicki z Restauracji Mercato i Jarosław Uściński z Instytutu Kulinarnego Transgourmet. Uzdolnieni kucharze z Pomorza i nie tylko przygotowywali  przystawki w asyście swoich uczniów. Goście konferencji po raz pierwszy mogli poznać historie współpracy mistrzów i ich pomocników. Z kolei w trzeciej strefie mistrzowie miksologii serwowali drinki przy użyciu produktów marki Chopin Vodka. Tutaj wystąpili Michał Onyszko – Olivia Star Top, Artur Wawrzyszczak – ambasador marki Chopin Vodka, Steve Zachariasz – Luis Mexicantina, Wojciech Bieńkowski – Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront i twórca drinka bezalkoholowego – Michał Oszczyk, ambasador marki Dilmah. W strefie WINO & SERY uczestnicy mogli skosztować win organicznych pochodzących od importera Wine Direct i polskich serów marki Skarby Serowara

***

ORGANIZATOR

FOR Solutions

FOR Solutions to agencja komunikacji i kreowania wydarzeń dla branży Food & HORECA. FOR Solutions to parasolowa marka dla działań PR i marketing dotychczas prowadzonych pod flagą MADE. W swojej codziennej pracy agencja FOR buduje strategie marketingowe, zajmuje się działaniami PR, obmyśla niestandardowe wydarzenia, inicjuje spotkania i buduje relacje, które pozwalają Klientom rozwijać ich biznes. W tym celu stworzono MADE FOR Restaurant, cykl biznesowych spotkań, które będą rozwijane z jeszcze większą determinacją pod parasolem marki FOR. FOR Solutions kładzie nacisk na integrację branży. Projektuje wydarzenia tak, by stwarzać przestrzeń do networkingu oraz wymiany doświadczeń i inspiracji. Dlaczego? Bo wg FOR Solutions HORECA to przede wszystkim ludzie. A FOR Solutions to miejsce, gdzie wychodzi się poza granice standardowych działań marketingowych.

www.forsolutions.pl

***

PARTNER STRATEGICZNY

Miasto Gdynia

Gdynia to miejsce szczególne, miasto budzące zachwyt modernistyczną architekturą, z dużym potencjałem turystycznym i biznesowym, miasto, w którym dobrze się żyje, a jego mieszkańcy należą do najbardziej zadowolonych ze swojego miejsca zamieszkania w Polsce. Wysokiej klasy hotele oraz bogata i zróżnicowana gama restauracji na Szlaku Kulinarnym Centrum Gdyni przyciągają turystów z kraju i z zagranicy. Gdynia to także miejsce dużych wydarzeń kulturalnych i sportowych o utrwalonej marce – Open’er Festival, Globaltica, Ladies` Jazz Festival, Ogólnopolskie Spotkania Podróżników, Żeglarzy i Alpinistów, Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, Volvo Gdynia Sailing Days, Enea IRONMAN Gdynia, Mistrzostwa Świata w Półmaratonie 2020, a nawet VERVA Street Racing. W Gdyni trzeba odwiedzić m.in. Akwarium Gdyńskie, Centrum Nauki Experyment oraz Muzeum Emigracji. Gdynia jest świetnie skomunikowana dzięki autostradzie A1, połączeniom promowym Stena Line z Karlskroną w Szwecji oraz lotnisku im. Lecha Wałęsy odległym o zaledwie 20 minut. Zapraszamy! Gdynia jest piękna cały rok!

***

PARTNERZY MERYTORYCZNI

Akademia Leona Koźmińskiego

Niepubliczna szkoła wyższa o szerokim profilu biznesowym, posiadająca pełne uprawnienia akademickie. Oferuje studia pierwszego i drugiego stopnia w zakresie nauk ekonomicznych i humanistycznych, a także studia jednolite magisterskie w zakresie nauk prawnych. Ofertę kształcenia uzupełniają liczne studia podyplomowe, w tym programy MBA, oraz studia doktoranckie. Można odbyć tutaj także trzystopniowe studia wyższe w języku angielskim. Akademia Leona Koźmińskiego uruchamia także studia podyplomowe „HORECA Menedżer”. Cel studiów to profesjonalne przygotowanie słuchaczy do pracy w obszarze HORECA, co przełoży się na zwiększenie konkurencyjności na rynku w tej branży.

Guest Experience Think Tank Academy

GETT Academy to projekt edukacyjny o innowacyjnym podejściu zrywającym z konwencją tradycyjnych metod nauczania, poprzez digitalizację procesów kształcenia. Twórcami programu są wybitne autorytety; sommelierzy, bariści, barmani i menadżerowie zarządzający gastronomią. Każdy z nich jest zarówno doświadczonym trenerem jak i czynnym praktykiem w swojej dziedzinie, mającym stały wkład w rozwój polskiej oraz międzynarodowej gastronomii. Zajęcia prowadzone są w różnorodnych przestrzeniach, dopasowanych do realizowanych tematów. Założenie, które wyróżnia GETT to kompleksowe podejście do kształcenia. Jako jedyni w Polsce, w formie kolektywu gromadzą osobistości, które przez wiele lat tworzyły najbardziej znane koncepcje edukacyjne, szkoły, szkolenia.

Instytut Kulinarny Transgourmet

Stworzony przez firmę Transgourmet Polska, operatora marek Transgourmet oraz Selgros Cash&Carry, Instytut Kulinarny Transgourmet to miejsce charakteryzujące się innowacyjnym wyposażeniem, w którym prowadzone są szkolenia dla klientów i pracowników sieci z zakresu znajomości produktów, nowych technik i trendów kulinarnych. To także miejsce spotkań czołówki polskich kucharzy: to tutaj Reprezentacja Narodowa Kucharzy Polski trenowała przed Kulinarnym Pucharem Świata w Luksemburgu, a polscy finaliści przygotowywali się do prestiżowego konkursu Les Chefs en Or. Na początku 2019 roku stanowisko Eksperta w Instytucie Kulinarnym objął Bartosz Peter, Kapitan Reprezentacji Narodowej Kucharzy OSSKiC, dwukrotny zwycięzca Kulinarnego Pucharu Polski i medalista Kulinarnego Pucharu Świata.

***

PARTNER ORGANIZACYJNY

Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront

*** 

PARTNERZY BIZNESOWI

Aviko, Chopin Vodka, Dajar HORECA, Dilmah, illy, Kruszwica, Liebherr, mProfi, Muzeum Wódki, Selgros Cash & Carry, Skarby Serowara, Transgourmet, Warsaw Spirits Festival, Wine Direct, Winterhalter, Valrhona, Żywiec Zdrój, NetPOS, Bruno-Tassi, Golden Fruits, Delikatesy Rybne GADUS, Wypożyczalnia Gastro Magic

***

PARTNERZY MEDIALNI i KOMUNIKACYJNI

FOOD & FRIENDS, FOR Talks, Poradnik Restauratora, Restauracja. Pismo Biznesu Gastronomicznego, Szef Kuchni, The Best Chef, Hotelarz, VisitGdansk, Gourmet, Portal gastronomiczny smażymy.com, KUKBUK, Ferment, WINICJATYWA, Papaja.pl, Gastronom Wybrzeża, KUCHARZE.PL, POMORSKIE prestige, Sopocka Organizacja Turystyczna, Gdańska Organizacja Turystyczna, Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna, Szlak Kulinarny Centrum Gdyni, Agencja Rozwoju Gdyni, Gdyńska Rada Turystyczna, mProfi.pl

***

MADE FOR RESTAURANT

MADE FOR RESTAURANT to biznesowa platforma rozwoju dla liderów i decydentów  branży gastronomicznej. To cykliczne, lokalne spotkania organizowane w największych aglomeracjach Polski. Podczas wydarzeń MADE FOR Restaurant w ciągu jednego roku spotyka się około 1000 przedstawicieli biznesów gastro w całej Polsce. Celem spotkań jest profesjonalizacja branży i biznesowy rozwój  uczestników spotkań.