Uczniowie ZSGH na Erasmus+

UCZNIOWIE ZESPOŁU SZKÓŁ GASTRONOMICZNO-HOTELARSKICH NA PRAKTYKACH ZAWODOWYCH W HISZPANII W RAMACH PROJEKTU ERASMUS+

Mijają ostatnie dni praktyk zawodowych 17 uczniów klas II Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Gdańsku w Hiszpanii w miejscowości Granada, które odbywają się dzięki współfinansowaniu ze środków Komisji Europejskiej projektu „Polski uczeń, hiszpański staż” realizowanego przez ZSGH od 01.06.2015 do 01.06.2017. Projekt jest realizowany w ramach programu ERASMUS+ – sektor: Kształcenie i szkolenie zawodowe, akcja 1 Mobilność edukacyjna – Wyjazdy uczniów i kadry edukacyjnej. Uczniowie odbywają swoje staże zagraniczne w zakładach gastronomicznych i hotelarskich o różnym profilu w dniach 25.05.-21.06.2016. Poprzednia grupa stażystów, również 17 uczniów klas II odbywała swoje staże w dniach 22.04.-21.05.2016. Obu grupom towarzyszył nauczyciel języka angielskiego i przedmiotów zawodowych gastronomicznych, których  zadaniem było sprawowanie opieki merytorycznej nad stażem i opieki wychowawczej. Parterem w projekcie jest hiszpańska instytucja pośrednicząca Europroyectos, która zapewniła właściwie dobrane do realizacji celów projektu zakłady odbywania staży, zakwaterowanie i wyżywienie oraz realizację programu kulturoznawczego. Projekt jest objęty patronatami honorowymi: Konsula Honorowego Królestwa Hiszpanii w Gdańsku oraz Akademii Gastronomicznej w Polsce. Obu inicjatywom przewodzi Pan Maciej Dobrzyniecki – Konsul Honorowy Królestwa Hiszpanii w Gdańsku i Prezydent Akademii Gastronomicznej w Polsce oraz Wiceprezydent Europejskiej Akademii Gastronomicznej. Projekt jest również objęty patronatem honorowym Kuratorium Oświaty w Gdańsku i Stowarzyszenia Kucharzy Polskich.

Dzięki stażom uczniowie ZSGH mogli poznać techniki pracy w zawodach, w których zdobywają kwalifikacje: technik hotelarstwa, technik żywienia i usług gastronomicznych, kelner i kucharz. Technicy hotelarstwa poznali zasady obsługi gościa i organizacji pracy w działach służby pięter, recepcji, przygotowywania śniadań pracując w hotelach butikowych zlokalizowanych w zabytkowych budynkach takich jak Hotel Casa Del Capitel Nazari i Hotel Palacio de Santa Ines, hotelach sieciowych: dwugwiazdkowym Hotel Girasoles Destino Hotels,  czterogwiazdkowym Triunfo Granada, pięciogwiazdkowym  Hospes Palacio de Los Patos i hostelu Granada Inn. Uczniowie kształcący się w zawodach związanych z gastronomią poznali techniki obsługi gości, przygotowywania sali konsumenckiej oraz sporządzania potraw typowych dla kuchni hiszpańskiej (salmorejo, gaspacho, pallea, tapasy pionono)  w takich zakładach jak Cafeteria Domus, Meson La Pataleta, Restaurante restauracja w hotelu Hospes Palacio de Los Patos La Mamunia, Restaurante La Fabula. Wśród nich na szczególną uwagę zasługują La Mamunia i La Fabula. La Mamunia posiada zaplecze do obsługi 1400 gości jednocześnie oraz kilka obiektów do obsługi przyjęć okolicznościowych i konferencji, dlatego nasi uczniowie  mieli okazję obsługiwać przyjęcia m.in. na tarasach zlokalizowanych w zabytkowych jaskiniach oraz ogrodach. Natomiast w La Fabuli uczniowie mają okazję zgłębiać tajniki kuchni molekularnej.

Oto kilka fragmentów z wrażeń naszych uczniów:

Klaudia Andrzejczyk  kl II B, hostel GRANADA INN, technik hotelarstwa

„Po dwóch tygodniach pobytu w Hiszpanii i praktykach w hostelu „Granada Inn” zauważyłam swój rozwój pod względem zawodowym jak i na płaszczyźnie społeczno-kulturowej. Mimo moich obaw związanych z hostelem a przede wszystkim tym, że zostałam przydzielona do niego bez osoby z naszej grupy cieszę się, że tak właśnie się stało, gdyż zostałam „wrzucona na głęboką wodę” i miałam szansę zobaczyć, że potrafię sobie poradzić w takiej sytuacji. Z łatwością przyszło mi także przełamanie bariery językowej, co na pewno będzie pomocne w przyszłości. Wielkim atutem tego miejsca jest młody przyjaźnie nastawiony personel chcący, abym wyniosła z tych praktyk jak najwięcej, dokładnie tłumaczący mi zadania, które mam wykonać i dopuszczając mnie do wszystkich działów występujących w obiekcie. W czasie tych dwóch tygodni zdążyłam już odbyć praktyki w recepcji, jak i w dziale housekeepig,  co pomogło mi poznać zależność między tymi działami, zagłębić się w organizację pracy obiekcie, a także poznać obowiązujące w nim zasady…”

Bartosz Zastawny, kl II NRestauracja w Hotelu Dos Patos, technik żywienia i usług gastronomicznych

„…Przebywanie w hiszpańskiej kuchni jest dla mnie czystą przyjemnością, bo mam styczność z potrawami, jakich nie dostanę w Polsce. Nie wszystkie smaki do mnie trafiają, ale traktuję to jako poznawanie kultury Hiszpanów, którzy w nich gustują. Mój zakres obowiązków jest bardzo szeroki, bo sięga od prostego zmywania naczyń i przygotowywania surowców, jak cebula, a kończy na samodzielnym ugotowaniu potrawy, zaaranżowaniu talerza i wydaniu go. Każdego dnia dostaję też szansę na wykazanie się poprzez przygotowanie potrawy, której recepturę poznałem wcześniej. Zdarzają się też małe pomyłki, nawet nie raz, lecz nie jest to duży kłopot. Szef i moi współpracownicy doskonale wiedzą, że dopiero niedawno zacząłem poznawać ich menu i nie mam dużego doświadczenia w hiszpańskiej kuchni, przez co nie są źli, a chcą mi wytłumaczyć, jak poprawnie się za nie zabrać. Pewnego dnia usłyszałem też, że choćbym pytał kilka razy, jak coś ma być zrobione – najważniejsze jest, żebym wiedział, co robić, a nie bać się, że komuś zabieram czas. Z każdym kolejnym dniem co raz bardziej zżywam się z miejscem moich praktyk i na pewno pozytywnie je zapamiętam…”

Agnieszka Mijas, kl. II N, Restauracja LA FABULA, technik żywienia i usług gastronomicznych

„…Swoje praktyki odbywam w Granadzie w Hiszpanii, po dwóch tygodniach można śmiało stwierdzić, że to bardzo pożytecznie spędzany czas. Zaczynając od celu głównego, czyli praktyki zawodowej, którą odbywam w La Fabula Restaurant, jest ona nadzwyczaj ciekawa. Dopiero tutaj można zobaczyć, jakie są różnice pomiędzy zakładami w różnych krajach. Każdego dnia uczę się czegoś nowego,
a wskazówki są bezcenne! Widzę postępy w mojej technice, ale również w myśleniu abstrakcyjnym, jak łączenie smaków aromatów czy aranżacji talerza. Nie można pominąć faktu, że nauczyłam się podstawowych, lecz koniecznych czynności, takich jak utrzymanie porządku lub umiejętne gospodarowanie czasem oraz przestrzenią roboczą. Praca tutaj dodatkowo uczy mnie języka hiszpańskiego, ten krótki czas poprawił bardzo moje umiejętności! Czas w Hiszpanii nie mógł być lepiej spędzony.”

Okres stażu to nie tylko praktyczna nauka zawodu i okazja do zdobywania kompetencji językowych i pracy w zespole, ale również szansa na poznawanie lokalnego kolorytu, obyczajów, kultury i historii. Stażyści mieli okazję zwiedzić wiele miejsc, a do najważniejszych należą wpisany na listę UNESCO warowny zespół pałacowy Alhambra w Granadzie i Mezquita w Korodowie, muzeum jaskiń Sacromonte, Kaplicę Królewską z nagrobkami Królów Katolickich Izabeli i Ferdynada w Grenadzie, Alcazabę w Maladze oraz cieszyć się słońcem na plaży w uroczej nadmorskiej miejscowości Salobrenia. Ponadto wspólnie rozkoszowali się smakami Hiszpanii jedząc pallę, tapasy, churros i pionono.

Wspólnie spędzane dni stażu to także okazja na rozwój osobisty, umiejętności interpersonalnych i naukę tolerancji i współdziałania. Tak o tym mówią nasi stażyści:

Angelika Pawłowicz kl II  B, Hotel Girasoles, technik hotelarstwa

„…Podsumowując, wyjazd w to malownicze miejsce jest nie tylko okazją do nabycia doświadczenia zawodowego, ale stanowi też (przynajmniej dla mnie) wartościową szkołę życia. Uczymy się tutaj nie tylko, jak obsłużyć gości hotelowych, ale też postępowania w trudnych sytuacjach i radzenia sobie z przeciwnościami.”

Natalia Fel,  kl. II N,    Restauracja Meson La Pataleta, technik żywienia i usług gastronomicznych

„…Jestem bardzo zadowolona z odbytych praktyk, ponieważ przełamałam barierę językową, nauczyłam się większej odpowiedzialności i poznałam kulturę i obyczaje Hiszpanów oraz nauczyłam się i posmakowałam tradycyjnych dań.”

Piotr Brzeski, kl IIc, LA MAMUNIA, technikum kelner

„…Wracając do sytuacji w domu, nie czuję się tu jak członek grupy, tylko jak członek rodziny. Jak w każdej rodzinie zdarzają się dobre i złe chwile. Na szczęście wszystkie problemy, nawet te małe,  zostają od razu rozwiązywane na zebraniach, gdzie każdy z nas mówi, co mu nie pasuje. Wszystkie dobre chwile spędzone  razem z grupą zostaną w mojej  pamięci na zawsze.” 

            Po zakończonym stażu II grupy nadejdzie czas upowszechniania rezultatów projektu.

Koordynator projektu: Anna Pawelec, Zespół Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich